نخستین جشنواره «تارنماهای ایرانشناسی» برگزار شد

تاريخ خبر: 1397/12/06

نخستین جشنواره «تارنماهای ایرانشناسی» برگزار شد

نخستین جشنواره تارنماهای ایرانشناسی در روز ششم اسفند ماه 97 در بنیاد ایرانشناسی برگزار شد. هدف از برگزاری این جشنواره گردهمایی مالکان حقیقی و حقوقی و نیز حامیان صفحات وب که دامنه فعاليتشان در حوزه مطالعات ايران است، شناسايي مطلوبترين وبگاه‌ها در زمينه ايرانشناسي و پشتیبانی از این تارنماها به منظور ارتقاء جایگاه وبسایتهای ایرانی در مجامع و مراکز علمی داخلی است.

نخستین جشنواره «تارنماهای ایرانشناسی» برگزار شد

نخستین جشنواره «تارنماهای ایرانشناسی» برگزار شد

ثبت نام در این جشنواره از 20 آبان ماه 97 تا 30 دیماه 97 انجام شد و تعداد 65 تارنما برای شركت در جشنواره، اعلام آمادگی كردند كه از این تعداد، 44 تارنما در بخش حقیقی و 21 تارنما در بخش حقوقی قرار گرفتند تا در پنج محور اصلی و یك بخش ویژه جشنواره به شرح ذیل به رقابت بپردازند:

تاریخ، فرهنگ و آداب و رسوم ایران

زبان، ادب فارسی، مشاهیر و ایران‌شناسان

هنر، معماری و باستان‌شناسی ایران

جغرافیا، حیات وحش، طبیعت، گردشگری ایران

سازمان‌ها و موسسات مطالعاتی ایران‌شناسی و پایگاههای خبری

بخش ویژه: خلیج فارس

نخستین جشنواره «تارنماهای ایرانشناسی» برگزار شد

نخستین جشنواره «تارنماهای ایرانشناسی» برگزار شد

هیئت داوران در نهایت 10 وبگاه را به عنوان برگزیدگان جشنواره اعلام کرد و با اهدای تقدیرنامه، لوح جشنواره و جوایز نقدی از آنها تقدیر به عمل آمد.

عناوین و آدرس اینترنتی تارنماهای برگزیده به شرح ذیل میباشد:

در بخش حقوقی:

کارناوال

https://www.karnaval.ir

مرکز پژوهشی میراث مکتوب

www.mirasmaktoob.ir/fa

آفتاب کلوت

https://kalouttravel.com

رادیو کوهنورد

www.radiokuhnavard.ir

در بخش حقیقی:

حلقه کاتبان

www.kateban.com

گنجور

https://ganjoor.net

زیارتگاههای اسلامی

islamicshrines.net

دانشنامه پرندگان ایران

https://iranbirds.com/

هامون ایران

www.hamooniran.com

بخش ویژه:

مرکز مطالعات خلیج فارس

www.persiangulfstudies.com

نخستین جشنواره «تارنماهای ایرانشناسی» برگزار شد

لازم به ذکر است این جشنواره با همکاری مركز رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، موسسه فرهنگی یونسکو، شبکه آموزش صدا و سیما و شرکت متروی تهران‌ برگزار شد.

برگزاری کارگاه «مذهب و فرهنگ در ایران باستان» برای ایرانشناسان خارج از کشور در بنیاد ایرانشناسی

تاريخ خبر: 1397/11/08

گروهی 45 نفره از دانشجویان و استادان ایرانشناسی از کشورهای صربستان، مالزی، آلمان، هند، روسیه، ترکیه، چین، گرجستان، بوسنی، پاکستان، غنا، رومانی، اندونزی، لاتویا، لهستان، کانادا، سوئیس، اتریش، عراق، رومانی و ارمنستان، با همراهی دانشگاه ادیان و مذاهب، هشتم بهمن‌ماه 1397 از مجموعه‌های نمایشگاهی بنیاد ایرانشناسی بازدید کردند.

به گزارش روابط عمومی بنیاد ایرانشناسی، همچنین در این بازدید کارگاهی با عنوان «فرهنگ و مذهب در ایران باستان»، با تدریس آقای دکتر محمود جعفری دهقی، استاد گروه فرهنگ و زبانهای باستانی دانشگاه تهران، برای این گروه برگزار شد.

برگزاری کارگاه «مذهب و فرهنگ در ایران باستان» برای ایرانشناسان خارج از کشور در بنیاد ایرانشناسی

به همت بنیاد ایرانشناسی همایش «اربعین میراث معنوی مشترک ملّل جهان اسلام» برگزار شد

تاريخ خبر: 1397/07/28

در آستانه اربعین سالار شهیدان حضرت اباعبدا... الحسین(ع) و با همکاری هیئت اندیشه‌ورز معاونت بانوان ستاد اربعین، همایش «اربعین میراث معنوی مشترک ملل جهان اسلام»، بیست و سوم مهرماه 1397، با حضور جمعی از پژوهشگران حوزه میراث ناملموس فرهنگی و فرهنگ و هویت اسلامی، در بنیاد ایرانشناسی برگزار شد.

به همت بنیاد ایرانشناسی همایش  «اربعین میراث معنوی مشترک ملّل جهان اسلام» برگزار شد

به گزارش روابط عمومی بنیاد ایرانشناسی، در آیین گشایش این همایش كه با حضور حضرت آیت‌ا... سیدمحمد خامنه‌ای، رئیس بنیاد ایرانشناسی همراه بود، ایشان با بیان اینكه اربعین از میراثهای ناملموس مهم بشری و از مباحث مهم شیعی است، چنین بیان داشتند: این میراث متفاوت از میراثهای ملموسی است كه با نشانه‌های فیزیكی- همچون بنا و ساختمان داشتن- قابل ادراك و لمس شدن هستند؛ بنابراین در شناسایی مواریث ناملموس باید به تحلیل و تفكر پرداخت و نتایج علمی و معرفتی از آن بدست آورد.

به همت بنیاد ایرانشناسی همایش  «اربعین میراث معنوی مشترک ملّل جهان اسلام» برگزار شد

آیین اربعین دارای ابعاد معنایی بالایی است و در آن علاوه‌بر جنبه‌های تاریخی، هدفهای والای بشری همچون: فرهنگ‌سازی و تكمیل و تقویت فرهنگ بشری- برای كل تاریخ- نهفته است. از خصوصیاتی كه در برنامه اسلام و فقه شیعه آمده، ابدی و همیشگی بودن برنامه‌های آن است و تا انتهای تاریخ خداوند متعال برای انسان هدفمند از این راه ارائه برنامه كرده است. بر این اساس و با توجه به این مقدمات در سه بخش «تاریخ»، «هدف اربعین» و «فرهنگ‌سازی» در این حوزه به ارائه مطلب میپردازم.

نخست آنكه، تاریخ مخلوطی از اخبار و گفتارهای جعلی و دروغین است و یا از سوی اشخاصی كه واقعی نبوده و یا از ستمگران زمان بوده‌اند، نقل شده‌ است. بنابراین برای رصد اخبار و تاریخ صدر اسلام نیاز به تحلیل تاریخ اسلام است. به نکته‌ای كه باید توجه داشت آنست كه شیعه تاریخ زیاد دارد، كه برای پرداختن دقیق به آن نیاز به تحلیلهای بنیادین تاریخی است.

معظمٌ‌له در ادامه با اشاره به تلاشهای حضرت امام سجاد(ع) در حفظ بنیان اسلام افزود: پس از حادثه كربلا زمانیکه امام سلام‌ا... علیه به حجاز بازگشتند، درحالیکه جوانی آسیب‌دیده بلحاظ روحی بود و چندین بار قصد شهادتش را كرده بودند، اما به یُمن خداوند متعال ولی زمانش حفظ شد. امام آرام از منزل بیرون می‌آمد و به زیارت خانه خدا میرفت و آرام به منزل بازمیگشت و به ظاهر هیچ فعالیت سیاسی نداشت، اما بزرگترین تشکیلات برانداز ظلم و ستم از زمان ایشان شروع بكار كرد.

از طرفی فعالیتها و جهاد علمی همچون: فلسفه، معارف دینی، علوم طبیعی و غیر طبیعی از زمان امام چهارم شروع به رشد كرد و دانشمندان بزرگ جهان اسلام شاگرد و دست پرورده امامان پس از حضرت سجاد(ع) همچون حضرت امام باقر(ع) و حضرت امام صادق(ع) بودند. در واقع این اسلام شیعی بود كه تمدن و علم ساخت و بنابر گفته شهید صدر اسلام شیعی پایه‌گذار علوم بود و تمدن و فقه و فلسفه اسلامی را به جهانیان معرفی كرد.

رئیس بنیاد ایرانشناسی با بیان اینكه متأسفانه نهضت شیعه در خیلی موارد با عنوان اسماعیلیه شناخته میشود، که صحیح نیست، چنین ادامه داد: اگر در ادوار گوناگون تاریخ، شیعیان راجع به حادثه عاشورا عزاداری و مرثیه‌سرایی نمیكردند و عمق و عظمت این فاجعه تاریخی به گوش جهانیان نمیرسید، بی‌شك بساط عدل و ظلم‌ستیزی و مبارزه با جباران ستمگر از میان مردم زمین برچیده میشد.

به همت بنیاد ایرانشناسی همایش  «اربعین میراث معنوی مشترک ملّل جهان اسلام» برگزار شد

ایشان با اشاره به بازگشت اهل بیت علیهم‌السلام از شام به کربلا، پس از چهل روز، افزود: حضرت امام سجاد(ع) از راه شام به کربلا بازگشت و سنت اربعین و پیاده‌روی آن باقی ماند و بعدها با تعزیه‌خوانی و شبیه‌خوانی و مراسم عزاداری، آموزههای اربعین و فرهنگ رشادتهای حسینی در ماجرای اسفناك صحرای كربلا برای آیندگان حفظ شد. بر این اساس به آثار مواریث شیعه باید توجه تمام داشت و مورخ با هر آیین و مسلكی، به جهت فرهنگسازی صحیح برای آیندگان، باید تاریخ را درست درک کند.

حضرت آیت‌ا... سیدمحمد خامنه‌ای سپس به هدف از برپایی و گرامیداشت آیین اربعین حسینی پرداخت. بنابر گفته ایشان هدف از گرامیداشت یاد واقعه عاشورا و برپایی مراسم اربعین تنها روضه‌خوانی و یاد كردن از امام مظلوم نیست. بشر به حكم وجدان و غریزه فطری خود به آزادی، آزادگی، استقلال، عدالت و مساوات پایبند است. بر این اساس مراسم اربعین دارای هدفی بزرگ است و نتیجه‌ای که از این هدف حاصل میشود آنست كه زندگی و راهبرد بشر در قالب نرم‌افزاری به اسم فرهنگ است، كه اگر این فرهنگ منحظ باشد، زندگی خوبی نخواهد داشت؛ اما اگر با وجدان همراه باشد جامعه زیر بار ظلم و جورِ حاكم ستمگر نخواهد رفت و البته چنین فرهنگی است كه بشر را به صلح و صفا خواهد رساند.

درخصوص واقعه غدیر خم نیز اگر اینگونه استنباط شود كه صرفاً امامی منصوب شده، دچار اشتباهی تاریخی شده‌ایم. واقعیت قضیه این نیست، بلکه اصل قضیه كه پیامبر علیه رحمت بنا نهادند آنست كه در تمام تاریخ رهبر باید شخصی مانند حضرت امام علی(ع) باشد؛ شخصی وارسته، فداکار، خدا ترس، عالم به قوانین الهی و وفادار به آن و بدون هوای نفس. بخاطر همین غفلتها است که دنیا و بشر امروز درگیر ظلم فاسدان است.

رئیس بنیاد ایرانشناسی با اشاره به نقش ایرانیان در گسترش اسلام، چنین ادامه دادند: مباحث گرانمایه‌ای از اسلام و ایرانیت در تاریخ اسلام موجود است. آنچه در این خصوص مهم است آنست كه بهترین مباحث علوم اسلامی، دینی، طبیعی و دیگر دانشها، بهترین آنها از سوی ایرانیان مسلمان گزیده شده و به بهترین نحو به جهانیان ارائه گشته‌اند.

راهپیمایی اربعین حسینی نیز یکی از میراثهای مهم بشری و همچنین از مقولات مهم شیعی است. در زیارت عاشورا نیز پیش از سلام بر حضرت امام حسین(ع) بر دشمنان آن حضرت لعن میكنیم و این بدان معناست كه همیشه باید در برابر ظلم ظالمان جبهه گرفت و كوتاه نیامد؛ چرا كه اصل زندگی انسان بر اساس آزادی و آزادگی بنا نهاده شده است.

در ادامه آقای دكتر علیزاده، معاون اطلاع‌رسانی و امور بین‌الملل بنیاد ایرانشناسی ضمن عرض خیر مقدم و تسلیت ایام اربعین سالار شهیدان و نیز شهادت حضرت رقیه(س)، به بیانیه‌ای كه سال گذشته بمناسبت مراسم اربعین و پیاده‌روی میلیونی آن از سوی بنیاد ایرانشناسی صادر شد، اشاره كرد. بنابر گفته ایشان این بیانیه به زبانهای مختلف ترجمه و به ایرانشناسان سراسر جهان ارسال شد، تا ابعاد بیشتری از این میراث معنوی مشترك ملل جهان اسلام بر آنان آشكار شده و مراسم اربعین از زوایای مختلف مورد مداقه پژوهشگران حوزه میراث معنوی ناملموس قرار گیرد.

به همت بنیاد ایرانشناسی همایش  «اربعین میراث معنوی مشترک ملّل جهان اسلام» برگزار شد

به همین منظور در آستانه اربعین حسینی در سال جاری به دستور ریاست محترم بنیاد همایشی ترتیب یافت تا استادان این حوزه به ارائه بیانات و مقالات خود بپردازند تا، با بررسی و مطالعه در این حوزه ابعاد بیشتری از راهپیمایی اربعین بر همگان آشكار شود.

در ادامه این همایش سركار خانم دکتر لاله افتخاری، مسئول شورای راهبردی بانوان و معاون بانوان کمیته فرهنگی آموزش اربعین با موضوع: «اربعین و نقش آن در انتقال فرامرزی بین نسلی فرهنگ و هویت اسلامی» به ارائه مقاله پرداخت.

به همت بنیاد ایرانشناسی همایش  «اربعین میراث معنوی مشترک ملّل جهان اسلام» برگزار شد

بنابر گفته ایشان اربعین بزرگترین میراث معنوی بشریت است كه از سایر میراثهای مادی و ملموس بشری مهمتر است. شاید این میراث قابل تكثیر و انتقال نباشد، اما عقبه فرهنگی آن قابل گسترش به تمام دنیا و بشریت در تمام دورانهای تاریخی است. در چند سال اخیر پیاده‌روی اربعین بعنوان یک نماد فرهنگ فراملی و اسلامی درآمده است. حضور ملیتهای مختلف از کشورهای گوناگون فرصت بی‌نظیری برای رسیدن به یک هویت جمعی است. جهان تشیع به مثابه یک امت واحده است. بنابراین باید همبستگی و وابستگی داشته باشد، زیرا قوام هر جامعه‌ای به همبستگی اعضای آن است.

امروزه بزرگترین مشکل جهان اسلام عدم همبستگی و غلبه بی‌خبری میان جوامع است. سران استكبار با سیاست تفرقه‌ بینداز و حكومت كن، بر این امر دامن میزنند. با وجود فراگیری رسانه‌های مجازی و درنوردیدن مرزها، بیم آن میرود که این غفلت و بی‌خبری گسترش یابد؛ چرا كه انتقال بین نسلی فرهنگ قبلاً از سوی نهادهای جامعه همچون خانواده صورت میگرفت، اما اكنون بیشتر از سوی رسانه‌های گوناگون و گروه دوستان و همسالان صورت میپذیرد، و این امر خطرناك است؛ چرا كه مراسم گوناگون آیینی و مذهبی جای خود را به وسایل ارتباطی داده، که بر جامعه اسلامی نیز تأثیرگذار بوده است. بنابراین در برهه حساس تاریخی به سر میبریم. بیم آن میرود که اعضای جامعه یک به یک هویت خود را فراموش کنند و ارزشها روز به روز کمرنگ‌ شود یا گسست و شکاف میان نسلها باعث از خودبیگانگی افراد جامعه شود. زیرا آسیب‌پذیرترین افراد یک جامعه جوانان آن هستند.

ایشان با بیان اینکه پیاده‌روی اربعین فرصتی مغتنم برای بازیابی فرهنگ اصیل اسلامی توسط شرکت‌کنندگان آن است، خاطرنشان کرد: فرهنگ حاکم در پیاده‌روی اربعین، فرهنگ ایثار، اخوت، انسان دوستی، شرافت، كرامت، همبستگی و همزبانی در عین چند زبانی است، كه رنگ آن نیز صبغها... است كه جایگزین منفعت طلبی، خودخواهی، فردگرایی، بی‌بند و باری، بی‌تفاوتی و ... میشود.

وی با اشاره به اینکه در پیاده‌روی اربعین باید راههای فرامرزی بین نسلی و نقش خانواده مورد توجه قرار گیرد، افزود: علیرغم تنوع نگرشی و زیستی در جوامع گوناگون خانواده نقش اساسی در انتقال فرهنگ دارد. این مهم، زمینه انتقال فرهنگ به سطح جامعه است. خداوند در قرآن كریم از مودت ذی‌القربی نام میبرد. «مودت» یعنی محبت همراه با اقدام و عمل که در پیاده‌روی اربعین مشهود است.

خانم دكتر افتخاری با بیان اینکه پیاده‌روی اربعین کارگاه انسان‌سازی حسینی است، كه منبعث از آن مودتی است كه آثار آن را حتی در یك كودك عراقی كه با اصرار دستمالی را به زائران حسینی هدیه میدهد یا كفش آنان را تمیز میكند، میتوان مشاهده كرد، چنین ادامه داد: اربعین تجلیگاه صراط مستقیم است و فرهنگ آن از سه حوزه قابل انتقال میباشد:

1- حوزه مغز افزاری: تنها از سوی دانشمندان در حوزههای علمیه اعم از مراجع عظام تقلید، علما، صلحا و عرفا و در دانشگاه توسط استادان، پژوهشگران و تحلیلگران میسر است.

2- بدیهی است که اقدامات لازم در حوزه و دانشگاه فراهم میشود تا محتوا و آموزهها را به نسلهای مختلف در فراسوی مرزها منتقل کند که این اقدامات نرم‌افزاری است.

3- حوزه سخت‌افزاری اشاره به ابزار و وسایل انتقال فرهنگ مانند کتاب،‌ اینترنت، مسجد و غیره دارد.

خاستگاه اربعین، عاشورا است. حضور حضرت امام حسین(ع) با خانواده در جریان کربلا نشان‌دهنده نقش خانواده است و این اهمیت اسلام به خانواده را نشان میدهد. این استاد دانشگاه در پایان چنین بیان كرد: امروز خانواده اربعینی باید برداشت درستی از اربعین داشته باشد. یکی از اعضای این خانواده حضرت زینب(س) است كه با رشادتهای خود در واقعه عاشورا و بیان جمله «ما رأیت إلی جمیلا» راهبری درست فرهنگ عاشورا را آفرید و در همین راستا خانوادهها باید تلاش کنند این میراث معنوی را به فرزندان خود منتقل کنند.

امروز با توجه به گسست خانوادهها، اربعین فرصتی نجات‌بخش است تا خانوادهها روابط بین خود را اصلاح كرده و در راه بازگشت از آیین و پیاده‌روی اربعین، فرهنگ نهفته در آن را كه برخوردار شدن از روحیه فرهنگ كار جمعی، ایثار و از خودگذشتگی، نوعدوستی، وحدت میان ادیان، اقوام و ملل گوناگون و تشكیل امت واحده، دفاع از مظلوم و مقابله با ظلم و ظالم، بصیرت افزایی و دشمن‌شناسی است را در محیط زندگی خود تسری دهند.

در ادامه این همایش خانم دکتر شیدا مهنام، مدیر گروه علوم اجتماعی و انسانی کمیسیون ملی یونسکو- ایران با موضوع «اربعین متضمن وفاق اجتماعی و ارمغان‌آور صلح میان اقوام و ملتها» به ایراد سخنرانی پرداخت.

به همت بنیاد ایرانشناسی همایش  «اربعین میراث معنوی مشترک ملّل جهان اسلام» برگزار شد

ایشان این نشست علمی ارزشمند را امری مهم و تأثیرگذار در پیشبرد اهداف جمهوری اسلامی ایران در برجسته‌سازی و ثبت این واقعه ارزشمند ارزشی و معنوی (اربعین) در فهرست میراث معنوی جهان برشمرد.

وی ابتدا پیام تقدیر و تشکر کمیسیون ملی یونسکو ایران و همچنین دبیر کل این کمیسیون جناب آقای دکتر حجت‌ا... ایوبی را از دعوت به مشارکت و همکاری این کمیسیون به این نشست ارائه نمود و نقش کمیسیون ملی یونسکو ایران را در برجسته‌سازی اهمیت این رویداد جهانیِ ارزشمند که مهمترین و تأثیرگذارترین رهیافت فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و جهان شیعه محسوب میشود را به اطلاع حاضران در جلسه رساند.

ایشان در ادامه یکی از نشانه‌های خطیر و پر اهمیت در علوم فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و را وجود اشتراکاتی بین‌الاذهانی فیمابین مردمان جامعه هدف دانست. اشتراکاتی که گاهاً با درون مایه‌ای اعتقادی و مذهبی نمود یافته و به مراتب اثرات فزونتری از خویش بر جای خواهد گذارد.

دكتر مهنام واقعه اربعین را یکی از شعائر بزرگ جهان تشیع دانست که دارای پیامدها و آثار فرهنگی، اجتماعی و سیاسی مثبت فراوانی است که به سبب یکپارچگی با جلال و شکوه هرچه تمامتر در بیستم ماه صفر هر سال قمری رخ نشان میدهد.

ایشان این رزمایش ارزشی و اعتقادی را همگام و همسو با حفظ امنیت، بعنوان یکی از مؤلفه‌های حیاتی حکومتهای ملزم و معتقد به این ارزش مذهبی، قابل بررسی و تدقیق دانست و افزود: این حرکت عظیم فرهنگی، اجتماعی، عقیدتی و سیاسی برای دولتهای شیعی مشروعیت مضاعف و نوعی اقتدار روزافزون و توأم با امنیت بهمراه خواهد آورد.

وی با اشاره به آخرین آمارهای برگرفته از مرکز تحقیقات و پژوهشهای آمارگیری استراتژیک انگلستان ویژه ادیان و مذاهب دینی موسوم به «لیوفرم» در لندن به نام «وستمینستر (Westminster)» که دارای بیش از 222 دفتر در سرار جهان است، مبنی بر آمار جمعیتی بیش از چهارصد میلیونی شیعیان جهان، آیین اربعین را بزرگترین رویداد مذهبی جهان خواند که منحصربه‌فرد است. البته با توجه به ممنوعیت بیان و اظهار مذهب در برخی کشورها، این آمار قطعاً بیش از این تعداد از سراسر هند، پاکستان، افغانستان، ایران، سوریه، لبنان، ترکیه، آذربایجان، عراق، عربستان، کویت، مصر و شمال و غرب آفریقا خواهد بود.

در ادامه ایشان با تأکید بر مؤلفه‌های صلح در دنیای نوین افزود، امروز دیگر صلح میان ملتها و دولتها لزوماً با تسلیحات نظامی و ابزار سخت‌افزاری ممکن نمیباشد؛ چرا که اگر ممکن بود کشوری همچون ایالات متحده آمریکا در رأس هرم ابرقدرتهای جهان با یک پویش تک قطبی عاجز و ناتوان در این زمینه نبود؛ بلکه امروز یک اثر هنری، گاهی ابیاتی از مشاهیر و مفاخر، یک رویداد فرهنگی، یک تابلوی نقاشی چه بسا مؤثرتر و شایسته‌تر گفتمان صلح و همگرایی را میان دو کشور برقرار سازد.

سازمان جهانی یونسکو که در مقایسه با سایر سازمانهای درگیر ملاحظات سیاسی نمیشود، بر این اصل تأکید دارد که امروز دگرپذیری، تاب‌آوری، کرامت انسانی، احترام متقابل، صبر و مدارا و سایر ارزشهای صلح‌محور تنها با تکیه بر مواریث ارزشی، تاریخی و فرهنگی دولتها و ملتها در جوامع امکانپذیر است و میراث اربعین با این غنای ارزشی شایسته‌ترین نمونه از این الگو میباشد.

حفظ و حراست از این رزمایش ارزشمند و انتقال آن به نسلهای آینده مهمترین دارایی ارزشی و فرهنگی کشور ما در این روزهای سخت جهانی است، که علی‌رغم فشارهای همه جانبه اقتصادی و سیاسی ما ایرانیان با تکیه بر فرهنگ و ظرفیتهای ارزشی و اعتقادی با سری بالا و همتی بلند رو به جلو و در حرکت خواهیم بود. وی در خصوص اهمیت موضوع کاربرد صلح‌مداری و صلح‌محوری برای جوانان با تکیه بر این مواریث به نکته مهم نیاز به تغییرات در سبک زندگیهای فردی و اجتماعی جوانان اشاره نمود و افزود: جوانان ما نیاز به الگوهای کاریزما و معتمد، برای قدرت‌بخشیِ اعتماد، باور و تفکرات خود دارند که این امر یک همگرایی در رفتار و خودباوری ارزشی توسط مسئولین و پژوهشگران را میطلبد.

وی افزود سخنان زینب وار نیاز به سبک زندگی زینب‌گونه دارد و ما برای نفوذ بیشتر در دل جوانان و استفاده از چنین میراث معنوی با ارزشی برای تأثیرگذاری و راهنمایی، هدایت، تعلیم و ارتقاء مشارکت اجتماعی جوانان در عرصه‌های مختلف اجتماعی نیاز به ایجاد اعتماد متقابل و اعتقاد و باور ارزشی آنها با استفاده از چنین ظرفیتهای ارزشمندی در کشور داریم که خواسته مقام معظم رهبری نیز برای جوانان اسلام چیزی به جز این نمیباشد.

در پایان خانم دکتر مهنام به نقش کمیسیون ملی یونسکو در برجسته‌سازی و اشتراک‌گذاری این میراث ارزشمند در عرصه با همکاری سازمان میراث فرهنگی تأکید نمود. بنابر گفته ایشان یکی از مهمترین فعالیتهای یونسکو تلاش برای ترغیب کشورها برای ثبت جهانی «میراث مشترک» میباشد. بر این اساس آیین اربعین میتواند بصورت ثبت مشترک با کشورهای منطقه بخصوص عراق و با نظارت، کنترل و تدوین و گردآوری سازمان میراث فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، جزء برنامه‌های راهبردی میان مدت این سازمان و این کمیسیون، در مسیر ثبت جهانی قرار گیرد.

در ادامه این همایش سركار خانم آتوسا مؤمنی، عضو متخصص حفاظت از میراث ناملموس یونسکو و خانم دکتر «ژانت بلیک»، رئیس مرکز مطالعات حفاظت از میراث ناملموس آسیای مرکزی و غربی یونسکو با موضوع: «اربعین پدیده‌ای مرزنورد و آیینی ماندگار و مزین به صور پنجگانه ‌جهانی میراث فرهنگی ناملموس» به ارائه مقالات خود پرداختند.

به همت بنیاد ایرانشناسی همایش  «اربعین میراث معنوی مشترک ملّل جهان اسلام» برگزار شد

بر این اساس خانم دكتر مؤمنی بر اساس كنوانسیون سال 2003 میلادی یونسكو میراث فرهنگی ناملموس را چنین تعریف كرد: اصطلاح «میراث فرهنگی ناملموس» به رسوم، نمایشها، اصطلاحات، دانش، مهارتها و نیز وسائل، اشیاء، مصنوعات دستی و فضاهای فرهنگی مرتبط با آنها اطلاق میشود، که جوامع، گروهها و در برخی موارد افراد، آنها را بعنوان بخشی از میراث فرهنگی خود میشناسند.

این میراث فرهنگی ناملموس که از نسلی به نسل دیگر منتقل میشود، همواره توسط جوامع و گروهها در پاسخ به محیط، طبیعت و تاریخ آنها مجدداً خلق میشود و حس هویت و استمرار را برای ایشان به ارمغان می‌آورد. در واقع میراث ناملموس وقتی فریز میشود، اثر و ارزشی ندارد، چرا كه باید پاسخگوی نیازهای روز جامعه خود باشد. بنابراین ما شاهد برپایی مراسم پیاده‌روی اربعین متناسب با نیاز روز جوامع درگیر با آن هستیم؛ بطوریكه شاید برپایی آن به نسبت 50 سال پیش تغییراتی را شامل شده باشد و این یعنی میراث ناملموس.

اگر آیین اربعین منقطع میشد، امروز نبود،‌ چون موجود زنده است، میخرامد و میرود. حال این میراث فرهنگی ناملموس با توجه به كنوانسیون فوق‌الذكر دارای پنج تجلی و نمود است:

الف- سنت‌ها و ابرازهای شفاهی، شامل: زبان كه محلی برای میراث فرهنگی ناملموس بشمار میرود؛

ب- هنرهای نمایشی، همچون: نقالی و تعزیه‌خوانی؛

پ- اقدامات اجتماعی، آیینها و جشنوارهها؛

ت- دانش و اقدامهای مربوط به طبیعت و كیهان، همچون طب سنتی؛

ث- مهارت در هنرهای دستی و سنتی، همچون مضیفها- ظرفهای قهوه‌خوری عربی- و موكبهای اربعین.

بر این اساس ما بعنوان حافظان میراثهای فرهنگی ناملموس باید تضمین‌كننده بقاء آنها و پویایی‌شان باشیم. اهمیت آیین اربعین در برپاداری مردمی آن است، هیچ مدیریت و سازمان دولتی آنرا به جوش و خروش وا نمیدارد، اربعین همان خواسته دل است، متعلق به تمام ملل و همه‌ ادیان است و پیام مهربانی، صلح و وفاق اجتماعی در آن مستتر است و از نكات برجسته آن ماندگاری و مرزنوردی آنست. بر این اساس آیین اربعین بعنوان یكی از تجلیات میراث فرهنگی ناملموس چنان فاخر است و به پاسداشت آن در میان تمامی ملتهای جهان اسلام چنان پرداخته میشود، كه جهت ثبت ماندگار و مشترك میان جوامع اسلامی و برجسته‌سازی جهانی به یونسكو باید ارائه شود.

خانم دكتر «ژانت بلیك» نیز با اشاره بر اینكه آیین اربعین با اینكه دارای هویتی اسلامی و شیعی است، اما اقلیتهای مذهبی نیز در آن مشاركت دارند، بمنظور پاسداری از این میراث فرهنگی ناملموس جهانی و با هدف تضمین دوام این میراث، ثبت جهانی آنرا با مشاركت تمام ملل اسلامی درگیر با این میراث ضروری خواند.

به همت بنیاد ایرانشناسی همایش  «اربعین میراث معنوی مشترک ملّل جهان اسلام» برگزار شد

در ادامه، آقای دکتر عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با موضوع: «اربعین مقوم و مروج فرهنگ و هویت فراگیر اسلامی» به ارائه مطلب پرداخت. وی با تأكید بر اینکه اربعین مقوم فرهنگ و هویت اسلامی است و بزرگداشت مقدسترین حماسه خونین تاریخ است، چنین بیان داشت: شهید مطهری از اربعین بعنوان عزاداری مقدس برای عاشورا یاد کرده است. همچنین استاد محمدرضا حکیمی در یکی از آثارشان عاشورا را پیش از آنکه حسینی بخواند، حسنی میداند. شاید جمله ایشان بدین معنا باشد که حضرت امام حسن(ع) و قبل از ایشان حضرت امیرالمؤمنین علی(ع) و پیش از ایشان پیامبر اکرم(ص) عَلَم مبارزه با جاهلیت و جهالت را برافراشتند. جاهلیتی که در زوایای پیدا و پنهان برخی مسلمانان و کسانی که اسلام را بظاهر پذیرفته بودند، وجود داشت.

به همت بنیاد ایرانشناسی همایش  «اربعین میراث معنوی مشترک ملّل جهان اسلام» برگزار شد

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینكه اسلام جایگزین جاهلیت نشد، بلکه با آن مبارزه کرد، چنین ادامه داد: جاهلیت چهره كریه و رشد یافته خود را در دوران حضرت امام حسین(ع) به عالمیان نشان داد، اما حضرت امام حسین(ع) با این جاهلیت دوباره جان گرفته به مبارزه برخاست. آقای دكتر فقهی‌زاده با بیان اینکه جهل بمعنای نادانی نیست، بلكه معنای عصبیت، لئامت، شرك و انحراف از اعتقادات دارد كه، در سپاه دشمن حضرت امام حسین(ع) به وفور دیده میشود، فرهنگ بپا خواسته از خون شهدای كربلا را فرهنگ جوانمردی، کرم و ایثار معرفی كرد. بر این اساس ایشان به بیان حضرت امام صادق(ع) درباره هدف قیام حضرت امام حسین(ع) اشاره كردند: عاشورا جلوه تقابل دو نظام اندیشه‌ای و اخلاقی است، از یکسو ایثار و از سوی دیگر استعثار. ایثار یعنی دیگری را به خود ترجیح دادن و استعثار یعنی خود را بر دیگران ارجح دانستن.

آقای دكتر فقهی‌زاده در پایان سخنان خود عاشورا را فرهنگ ایثار و زندگی مؤمنانه در برابر دنیاطلبی عنوان كرد و چنین اظهار داشت: سپاه دشمن در عاشورا سپاهی دنیاطلب بود، این در حالی است که لشکر حضرت امام حسین(ع) یک صحنه از زندگی مؤمنانه را بتصویر کشید. البته این اتفاقات مخصوص یك زمان نیست، چنانچه فرزندان یزید اكنون نیز به همین شیوه عمل میكنند و باید گفت متأسفانه جاهلیت در تمام دورانها زنده است و به عصبیتهای خود ادامه میدهد.

همچنین در این همایش آقای دکتر حامد فروزان، سرپرست معاونت پژوهشی بنیاد ایرانشناسی به «واکاوی نقش پیاده‌روی اربعین در تحکیم هویت اسلامی» پرداخت. ایشان با بیان اینكه اربعین و پیاده‌روی آن باعث واكنش شخصیتهای برجسته جهان و اظهار نظر درباره آن شده است، بر لزوم نگاه علمی و موشكافانه به این پدیده اجتماعی تأكید كرد.

به همت بنیاد ایرانشناسی همایش  «اربعین میراث معنوی مشترک ملّل جهان اسلام» برگزار شد

آقای دكتر فروزان با بیان اینكه پیاده‌روی در فرهنگ اسلامی همواره وجود داشته است، به پیاده‌روی اهل بیت علیهم السلام برای زیارت مكانهای مقدس از جمله خانه‌ خدا اشاره كرد و یكی از پنج نشانه‌ مؤمن را بر اساس احادیث معصومین علیهم السلام زیارت مرقد مطهر حضرت امام حسین(ع) در روز اربعین عنوان كرد، كه همردیف با نماز و روزه آورده شده است.

بر این اساس با واكاوی نقش پیاده‌روی اربعین در تحكیم هویت اسلامی به الگوی ارتباطات اسلامی «خادم- زائر» و كاهش فاصله قدرت- كه دیگر بر اساس رسومات اجتماعی و اقتصادی نیست- دست یافتیم. همینطور رقابت در خدمت به زائران، مساوات در بهره‌مندی از امكانات، تقویت انسجام اجتماعی مشاركت‌كنندگان در این حركت جهانی، از دیگر یافته‌های این پژوهش بود.

ایشان در پایان تغییر الگوی ارتباطات اسلامی بر اساس نظام «امام- امت» را یادآور شد. بر اساس این نظام گذر از مرزهای جغرافیایی و شكل‌گیری روابط اسلامی مبتنی بر هویت مشترك اسلامی پدیده جدیدی است كه مرزهای جغرافیایی را به كناری نهاده است.

به همت بنیاد ایرانشناسی همایش  «اربعین میراث معنوی مشترک ملّل جهان اسلام» برگزار شدبه همت بنیاد ایرانشناسی همایش  «اربعین میراث معنوی مشترک ملّل جهان اسلام» برگزار شدبه همت بنیاد ایرانشناسی همایش  «اربعین میراث معنوی مشترک ملّل جهان اسلام» برگزار شدبه همت بنیاد ایرانشناسی همایش  «اربعین میراث معنوی مشترک ملّل جهان اسلام» برگزار شدبه همت بنیاد ایرانشناسی همایش  «اربعین میراث معنوی مشترک ملّل جهان اسلام» برگزار شدبه همت بنیاد ایرانشناسی همایش  «اربعین میراث معنوی مشترک ملّل جهان اسلام» برگزار شدبه همت بنیاد ایرانشناسی همایش  «اربعین میراث معنوی مشترک ملّل جهان اسلام» برگزار شدبه همت بنیاد ایرانشناسی همایش  «اربعین میراث معنوی مشترک ملّل جهان اسلام» برگزار شدبه همت بنیاد ایرانشناسی همایش  «اربعین میراث معنوی مشترک ملّل جهان اسلام» برگزار شدبه همت بنیاد ایرانشناسی همایش  «اربعین میراث معنوی مشترک ملّل جهان اسلام» برگزار شدبه همت بنیاد ایرانشناسی همایش  «اربعین میراث معنوی مشترک ملّل جهان اسلام» برگزار شد

هشتمین دوره دانش‌افزایی ایرانشناسی برگزار شد

تاريخ خبر: 1397/06/26

هشتمین دوره دانش‌افزایی ایرانشناسی، همچون سالهای گذشته با همکاری بنیاد ایرانشناسی و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با موفقیت به پایان رسید. در این دوره که به مدت دو هفته به طول انجامید، دانشجویانی از 6 کشور ارمنستان،‌ هند، گرجستان، قزاقستان، چین و ترکیه شرکت کردند. در پایان این دوره طی مراسمی در روز 21 شهریور ،97 گواهینامه‌ای به دانشجویان اعطا گردید. در مراسم اختتامیه که با حضور مسئولان بنیاد ایرانشناسی و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد؛ شرکت کنندگان دوره از کیفیت کلاسها و برنامه‌های تدارک دیده شده توسط بانیان این دوره ابراز رضایت و قدردانی کردند و برخی از ایشان برای سفر مجدد به ایران و شرکت در دوره‌های بعدی نیز ابراز تمایل کردند.

هشتمین دوره دانش‌افزایی ایرانشناسی برگزار شد

هشتمین دوره دانش‌افزایی ایرانشناسی برگزار شد

مرکز ایرانشناسی در دانشگاه لیسبون بطور رسمی آغاز به کار کرد

تاريخ خبر: 1397/02/24

در روز 24 اردیبهشت 1397، مرکز ایرانشناسی در دانشگاه لیسبون کشور پرتغال افتتاح شد. در مراسم گشایش این مرکز سید حسین میرفخار؛ سفیر جمهوری اسلامی ایران، دکتر میگوئل تامن؛ رئیس دانشکده هنر و علوم انسانی دانشگاه لیسبون، پروفسور دیاش فارینیا؛ (اسلامشناس و شرقشناس برجسته پرتغالی)، دکتر سپیده رادفر؛ مدیر مرکز ایرانشناسی و جمعی از اساتید و دانشجویان دانشکده‌های مختلف دانشگاه لیسبون حضور داشتند.

گفتنی است در تیرماه 1396 تفاهمنامه‌ای بین بنیاد ایرانشناسی و دانشگاه لیسبون امضا شد. که طبق اولین ماده این تفاهمنامه مقرر شد دانشگاه لیسبون محل مناسبی را به منظور تاسیس مرکز ایرانشناسی در دانشکده هنر و علوم انسانی این دانشگاه اختصاص دهد. پس از انجام اقدامات اولیه برای تاسیس این مرکز، خانم دکتر سپیده رادفر در دیماه 1396 به ریاست مرکز منصوب شد. دکتر رادفر فارغ‌التحصیل رشته آموزش زبان و فرهنگهای خارجی از دانشگاه سوربن پاریس است و سابقه تدریس در دانشگاههای تهران و لیسبون را دارد.

هفتمین دوره «دانش‌افزایی ایرانشناسی» در بنیاد ایرانشناسی آغاز بکار کرد

تاريخ خبر: 1396/11/24

هفتمین دوره «دانش‌افزایی ایرانشناسی» در بنیاد ایرانشناسی آغاز بکار کرد

هفتمین «دوره دانش‌افزایی ایرانشناسی»، با حضور مسئولان بنیاد ایرانشناسی و مسئولان مرکز توسعه همکاریهای علمی- دانشگاهی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، با حضور 15 شرکت‌کننده از کشورهای ارمنستان، پاكستان، هند، قزاقستان و سوئد، چهاردهم بهمن‌ماه 1396 آغاز بكار كرد.

به گزارش روابط عمومی بنیاد ایرانشناسی، در مراسم آغاز بكار این دوره، معاون اطلاع‌رسانی بنیاد ایرانشناسی ضمن خوشامدگویی به حاضران و ابلاغ سلام ریاست محترم بنیاد، حضرت آیت‌ا... سیدمحمد خامنه‌ای، از تلاشها و زحمات گسترده سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و نیز دیگر واحدهای بنیاد ایرانشناسی در برگزاری هرچه باشکوهتر هفتمین دوره دانش‌افزایی ایرانشناسی قدردانی کرد.

آقای دكتر علیزاده با اشاره به تقارن برپایی هفتمین دوره دانش‌افزایی ایرانشناسی با سالروز سی و نهمین فجر انقلاب اسلامی ایران، به انقلاب مردم ایران در سال 1978 میلادی در راستای رهایی از وابستگی به غرب جهانخوار و ظلم و استبداد دربار پهلوی اشاره كرد كه، با مشاركت تمام اقشار ملت شریف ایران این انقلاب به پیروزی رسید و خواست ملت در برقراری دموكراسی در كشور برقرار شد.

وی با اشاره به غنای كشور ایران در تمامی حوزههای فرهنگ، میراث، آداب و رسوم، تاریخ، زبان و ادبیات، مدّاقه در هر یك از این محورها را بی‌انتها بیان داشت و اظهار امیدواری خویش را مبنی بر ارائه شمایی كلی از شناخت ایران فرهنگی و ایرانیان برای شركت‌كنندگان در دوره بیان كرد؛ تا با دریافت مطالب آموزنده این دوره با دستاوردی عالی راهی كشورهای خود شوند.

آقای دكتر علیزاده در همین راستا از شركت‌كنندگان خواست تا در طول برگزاری دوره بنیاد را از نظرات، پیشنهادات و انتقادات خود مطلع كرده و اطمینان داشته باشند بنیاد ایرانشناسی از هرگونه تلاش در جهت اعتلای دانش ایرانشناسی و راههای مختلف رشد و گسترش آن در سطح جهان دریغ نخواهد کرد و بر اساس آنچه رسالت خود دانسته تمامی امکانات و قابلیتهای خود را صرف اعتلای نام ایران و گسترش شناخت و معرفی تاریخ، فرهنگ و تمدن ایران فرهنگی خواهد كرد.

در این جلسه جناب آقای دکتر رخشنده، رئیس مرکز توسعه همکاریهای علمی– دانشگاهی «سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی»، ضمن تشكر از شركت‌كنندگان بابت قبول دعوت سازمان فرهنگ و ارتباطات و حضور در ایران، ایام خوشی را برای حاضران آرزو كرد. وی همچنین با تشکر از مسئولان بنیاد ایرانشناسی، برای فراهم آوردن زمینه همکاری در برگزاری این دوره، بعنوان مركز مادر در ایران در زمینه شناخت و اعتلای دانش ایرانشناسی، انتخاب استادان برجسته حوزه ایرانشناسی در این دوره را، فرصتی بسیار مهم برای شناخت هرچه بهتر شرکت‌کنندگان از فرهنگ و تاریخ ایران برشمرد و چنین ادامه داد:

با برگزاری چنین دورههایی حلقه‌های آشنایی میان ملتها شكل میگیرد و با فراگیری صحیح فرهنگ و تاریخ ایران و آشنایی با پیشرفتها و تغییرات ایران معاصر در حوزههای علمی، فرهنگی و ... ایران، بمعنای واقعی سفرای فرهنگی ما در کشورهای خود خواهید بود.

همچنین آقای دکتر بهرام‌زاده، معاون پژوهشی بنیاد ایرانشناسی، حوزههای مطالعات ایرانشناسی را، كه مجموع فعالیتهای معاونت پژوهشی بنیاد را شكل میدهند، به چهار حوزه «جایگاه ایران در جهان»، «مطالعات ایران فرهنگی»، «جهان ایرانی» و «ایرانیان» تقسیم كرد و چنین بیان داشت: قلمرو «ایران فرهنگی» شامل تمامی آثار ملموس و ناملموس و آداب و رسوم و فرهنگ ایرانی میشود.

وی «جهان ایرانی» را مطالعاتی فراتر از صورت و سیرت ایرانی بیان كرد و آنرا در برگیرنده سنن، آداب و معتقدات ایرانی در حوزههای جهان ایرانی خواند. بر همین اساس و به پیشنهاد حضرت آیت‌ا... سیدمحمد خامنه‌ای، رئیس بنیاد ایرانشناسی، توسعه مطالعات دانش پیش ایرانشهری، از زمانیكه این فلات بزرگ «ایران» نام گرفته، مورد مطالعات پژوهشی پژوهشگران بنیاد ایرانشناسی (از دو سال پیش تاكنون) قرار گرفته و نخستین جدول گاهنگاری تطبیقی ایران و جهان با پرداختن به 10 مؤلفه نخست بشری همچون كشاورزی، اهلی كردن دام، روستانشینی، سفالگری، ذوب و استحصال فلزات و ... (بر اساس 600 سند ایرانی و غیر ایرانی) تهیه شده كه در آن فلات ایران را بعنوان جعبه تقسیم یا پخش نژاد بشر امروزی یا «انسان همو ساپین- هوشمند» به اقصی نقاط جهان معرفی میكند.

همچنین نتایج این تحقیقات در قالب برپایی همایش و نیز ارائه جدول گاهنگاری تطبیقی كه در چهار شاخص ایران را در رتبه اول و در سه شاخص در رتبه دوم و در سه شاخص در رتبه سوم معرفی می‌نماید، ارائه شده و قرار بر آن است تا در مراسمی بین‌المللی به جهانیان نیز عرضه شود و سابقه تاریخی ایران فرهنگی را بین 800 هزار تا یك میلیون و 200 هزار سال پیش از میلاد مسیح به جهانیان معرفی نماید.

در پایان، سرکار خانم دکتر طاحونی، مدیر تحصیلات تکمیلی بنیاد ایرانشناسی، ضمن معرفی واحد تحصیلات تکمیلی و تشریح دورههای واحد تحصیلات تكمیلی بنیاد، از بکار‌گیری مجربترین استادان حوزه ایرانشناسی در این دوره (كه بر اساس نظرسنجیهای بعمل آمده مورد توجه در دورههای قبل بوده‌اند) خبر داد و از شركت‌كنندگان دعوت کرد تا در صورت تمایل به ادامه تحصیل در این واحد، پس از آشنایی با واحد تحصیلات تکمیلی بنیاد، (بصورت بورسیه و غیر بورسیه) اقدامات لازم را انجام دهند. ایشان در پایان اوقات خوشی را برای شركت‌كنندگان دوره در ایران آرزو كرد.

خاطر نشان میسازد، هفتمین دوره «دانش‌افزایی ایرانشناسی»، با ارائه درسهای: «تاریخ زبان فارسی و زبانهای ایرانی»، «اسطوره‌شناسی»، «هنر و معماری ایران»، «تاریخ ایران پیش از‌ اسلام - تاریخ ایران اسلامی»، «تاریخ فرهنگ و تمدن ایران»، «تاریخ ادبیات ایران»، در واحد تحصیلات تکمیلی بنیاد ایرانشناسی، به مدت هشت روز تدریس خواهد شد. شرکت‌کنندگان در این دوره، دانش‌آموختگان رشته‌های «زبان و ادبیات فارسی»، «روابط بین‌الملل»، «ارمنی‌شناسی»، «ایرانشناسی»، «تاریخ بالكان»، «خاورشناسی» و «زبان و اجتماع خاورمیانه» در مقاطع تحصیلی کارشناسی‌ارشد و دکتری میباشند.

دیدار و گفتگوی استادان دانشگاه تالین با معاون اطلاع رسانی و اموربین الملل بنیاد ایرانشناسی

تاريخ خبر: 1396/11/14

دیدار و گفتگوی استادان دانشگاه تالین با معاون اطلاع رسانی و اموربین الملل بنیاد ایرانشناسی

جمعی از استادان و ایرانشناسان دانشگاه تالین، شانزدهم دیماه 1396، با معاون اطلاع‌رسانی و امور بین‌الملل بنیاد ایرانشناسی، دیدار و گفت‌و‌گو کردند.

به گزارش روابط عمومی بنیاد ایرانشناسی و به نقل از معاونت اطلاع‌رسانی و امور بین‌الملل، در این دیدار خانم دکتر نیگلاس، معاون پژوهشی دانشگاه تالین و دکتر الیک استاد زبان و فرهنگ ژاپنی حضور داشتند.

بنا بر اظهارات مسئولان دانشگاه تالین، مراکز علمی کشور استونی تاکنون فعالیت چندانی در زمینه ایرانشناسی نداشته‌ و دانشگاه تالین در صدد است، با همکاری ایران نسبت به توسعه آموزش ایرانشناسی و زبان فارسی در این دانشگاه اقدام کند. در حال حاضر زبان عربی، ترکی و فارسی در دانشگاه تالین تدریس میشود، اما بدلیل جایگاه خاص کشور ایران، مسئولان دانشگاه تالین به دنبال ایجاد کرسی ایرانشناسی در آن دانشگاه هستند.

ایشان همچنین خواستار همکاری دو کشور برای شرکت دانشجویان استونیایی در دورههای زبان فارسی و ایرانشناسی در مراکز علمی کشور ایران شدند.

تأسیس مرکز ایرانشناسی در دانشگاه لیسبون پرتغال

تاريخ خبر: 1396/11/14

«مرکز ایرانشناسی» با هدف فعالیتهای علمی و مطالعات ایرانشناسی در دانشکده هنر و علوم انسانی دانشگاه لیسبون کشور پرتغال، دیماه 1396 تأسیس شد.

به گزارش روابط عمومی بنیاد ایرانشناسی و به نقل از معاونت اطلاع‌رسانی، با توجه به حجم کم فعالیتهای علمی صورت گرفته در حوزه ایرانشناسی از سوی کشور پرتغال، بنیاد ایرانشناسی بر آن شد تا بمنظور انسجام مطالعات ایرانشناسی، مرکز ایرانشناسی را در آن کشور تأسیس کند. در همین راستا، در تیرماه 1396 تفاهمنامه همکاری میان دانشگاه لیسبون و بنیاد ایرانشناسی به امضا رسید. بر اساس یکی از مفاد این تفاهمنامه‌، دانشگاه لیسبون ملزم به اختصاص محل مناسبی برای تأسیس مرکز ایرانشناسی در آن دانشگاه گردید، که با تلاش دانشگاه لیسبون و همکاری بنیاد ایرانشناسی و سفارت ج.ا.ایران در پرتغال این مهم صورت گرفت و در دیماه 96، خانم دکتر سپیده رادفر به پیشنهاد دانشگاه لیسبون و با موافقیت بنیاد ایرانشناسی بعنوان رئیس مرکز ایرانشناسی دانشگاه لیسبون پرتغال منصوب شد.

لازم به ذکر است، خانم دکتر سپیده رادفر، دانش‌آموخته رشته زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه تهران و نیز آموزش فرهنگ و زبانهای خارجی از دانشگاه سوربن پاریس است. وی سابقه تدریس در دانشگاه تهران، دانشگاه کاتولیک، دانشگاه لیسبون و مترجمی زبانهای فرانسه و پرتغالی دارد و مقالات علمی و فرهنگی مختلفی به زبانهای فارسی، فرانسه و پرتغالی تألیف کرده است.

حضور بنیاد ایرانشناسی در چهارمین گردهمایی مؤسسه‌های فعال آموزش زبان فارسی

تاريخ خبر: 1396/11/14

حضور بنیاد ایرانشناسی در چهارمین گردهمایی مؤسسه‌های فعال آموزش زبان فارسی

چهارمین گردهمایی مؤسسه‌های فعال آموزش زبان فارسی در جهان با شعار «هم‌افزایی، انسجام، مشارکت و تمرکز در آموزش زبان فارسی در جهان»، هفدهم دیماه 1396، در محل سالن اجتماعات بنیاد سعدی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی بنیاد ایرانشناسی و به نقل از معاونت اطلاع‌رسانی، در این گردهمایی، دو نشست تخصصی با موضوع: «راهکارهای جذب مخاطبان خارجی و پیشگیری از تعطیلی کرسیهای آموزش زبان و ادبیات فارسی و ایرانشناسی در جهان» و «‌برنامه‌ریزی آموزش زبان و ادبیات فارسی و ایرانشناسی در جهان» برگزار شد.

همچنین در این گردهمایی، «تولید محتوا، آموزش مجازی و استاندارد‌سازی آزمو‌ن‌ها به طور تخصصی» توسط 36 مؤسسه فعال در امر آموزش زبان‌ فارسی مورد بحث‌ و بررسی قرار گرفت.

در این گردهمایی، میهمانانی از دانشگاه‌های بین‌المللی قزوین، علامه طباطبایی، تربیت مدرس، جامعه‌المصطفی (بخش حضوری و مجازی)، تهران، شهید بهشتی، همدان، شیراز، ری، مشهد، الزهرا، مازندران، دانشگاه دفاع ملی، جامعه‌الزهرا، بنیاد ایرانشناسی، انتشارات مدرسه، مرکز خصوصی وثیق، انجمن علمی استادان زبان و ادبیات و آموزش زبان فارسی، صدا و سیما، پژوهشکده تحقیق و توسعه سمت و.... حضور داشتند. رئیس مرکز زبان فارسی، رایزنی فرهنگی ایران در روسیه و آقای دکتر مال منش از آلمان نیز از جمله مهمانان خارجی این همایش بودند.

سومین بخش این گردهمایی نیز با همکاری بنیاد ایرانشناسی برگزار شد و در آن ضمن قدردانی از زحمات بنیاد و نقش فعالش در گسترش زبان فارسی و نیز برگزاری دوره پیشین همایش مؤسسه¬های فعال در آموزش زبان فارسی در جهان، از معاون بین‌الملل بنیاد به نمایندگی از بنیاد ایرانشناسی، تقدیر بعمل آمد. در ادامه، کلیپ ویژه‌ای ازگردهمایی سال گذشته که در بنیاد ایراشناسی برگزار شده بود، پخش شد.

همزمان با دهه ولایت صورت گرفت:
رونمایی از تارنمای بنیاد ایرانشناسی به زبان عربی

تاريخ خبر: 1396/06/13

همزمان با دهه ولایت صورت گرفت:
رونمایی از تارنمای بنیاد ایرانشناسی به زبان عربی

همزمان با دهه ولايت، مراسم رونمایی از تارنمای بنیاد ایرانشناسی به زبان عربی، سيزدهم شهریورماه 1396، در محل اداره کل حوزه ریاست بنیاد ایرانشناسی انجام شد. به گزارش روابط عمومي بنياد ايرانشناسي، اين مراسم با حضور آیت‌ا... سید‌محمد خامنه‌ای؛ رئیس بنیاد ایرانشناسی، آیت‌ا... محمدعلي تسخیری؛ مشاور مقام معظم رهبری در امور جهان اسلام و آقايان دکتر محمدحسن تبرايیان؛ مشاور دبیر کل مجمع تقریب مذاهب، میرزایی؛ رئیس انجمنِ ایرانیِ ادبیات عرب، نعیمی؛ سردبیر خبرگزاری تقریب مذاهب، آقای نجف؛ مترجم تارنمای بنیاد به زبان عربی، معاونان و جمعی از همكاران بنیاد ایرانشناسی همراه بود.

بر اين اساس در ابتداي اين مراسم، آقاي رحيمي‌انگيز، سرپرست واحد رايانه و فناوري اطلاعات بنياد، درخصوص راه‌اندازي تارنمای بنیاد ایرانشناسی به زبان عربي، به موارد: قرارگيري تارنماي بنياد ايرانشناسي در ميان تارنماهاي عرب‌زبان جهان، تولید محتوای جذاب و کاربردی در زمينه‌هاي تاریخ و فرهنگ ایران، اخبار خلیج فارس و... براي عرب‌زبانهاي دنيا و دقت مسؤلان بنیاد در ترجمه منابع و محتوای فارسی- موجود در بنیاد- به زبان عربي اشاره كرد، كه امروز شاهد عملیاتی و اجرایی شدن اين موارد هستيم.

بهمين منظور خانم مهندس قرشي، درخصوص راه‌اندازی تارنمای بنیاد ايرانشناسي به زبان عربي، به سرویس اخبار ایرانشناسی، معرفی و آشنایی با سوابق مؤسس و رئیس بنیاد، معرفی معاونتها و واحد تحصیلات تکمیلی بنیاد، معرفی کتابخانه و انتشارات بنياد اشاره كرد، كه تمامي اين موارد بر روي تارنماي بنياد به زبان عربي بارگزاري شده‌اند.

همزمان با دهه ولایت صورت گرفت:
رونمایی از تارنمای بنیاد ایرانشناسی به زبان عربی

همچنين آقاي دکتر علیزاده، معاون اطلاع‌رسانی و امور بین‌الملل بنیاد ایرانشناسی، ضمن ارائه خلاصه‌ای از فعالیتهای معاونت مطبوع خود، چنين بيان داشت: با دستور رياست محترم بنیاد ایرانشناسی، پس از آغاز بكار دوباره معاونت اطلاع‌رساني و امور بين‌الملل، سومين زبان تارنماي بنياد ايرانشناسي، «زبان عربي»، با حمايتهاي ايشان امروز مورد بهره‌برداري قرار خواهد گرفت.

همچنين پس از راه‌اندازي تارنماي بنياد ايرانشناسي به زبانهاي انگليسي و عربي، در آينده‌اي نزديك شاهد راه‌اندازي تارنماي بنياد به زبانهاي روسي، فرانسوي و اسپانيولي خواهيم بود.

در ادامه مراسم، آیت‌ا... سید‌محمد خامنه‌ای، رئیس بنیاد ایرانشناسی، ضمن عرض تبریک بمناسبت فرارسیدن عید سعيد غدیر، ابراز خرسندي خويش را از رونمايي و بهره‌برداري از تارنماي بنياد به زبان عربي، بعنوان يكی دیگر از دستاوردهای بنیاد ایرانشناسی در سال 1396، اظهار كرد.

همزمان با دهه ولایت صورت گرفت:
رونمایی از تارنمای بنیاد ایرانشناسی به زبان عربی

ايشان با بيان اينكه زبان یکی از نعمتهای الهی در میان ملتها است كه، با شاخه‌ها و معانی فراواني روبه‌رو است، چنين ادامه داد: تلاش ما در بنیاد ایرانشناسی بر آن است تا نسبت به شناساندن تاریخ و فرهنگ ایران و نيز ايران فرهنگي به ديگر زبانهای دنيا و پيرو آن استفاده مردم دنيا از اين اطلاعات، اقدام نماييم. امیدواریم تارنماي بنياد ايرانشناسي به زبان عربی زمینه‌ای باشد برای شناخت بهتر ایران فرهنگی در ميان مردم عرب‌‌زبان جهان، چرا كه کشورها و ملتهای عربی، تاریخ و فرهنگشان آمیخته به فرهنگ ایران‌زمين است.

رئيس بنياد ايرانشناسي ایران فرهنگی را محدود به مرزهای جغرافیایی کنونی ندانست و تأکید بر شناخت ایران باستان و ایران فرهنگی، از سوي متخصصان و کارشناسان ایرانی و انتشار يافته‌هاي ايشان به زبانهاي زنده دنيا، را كرد. وي درباره اشاعه و انتشار يافته‌ها و اطلاعات نو درباره ايران فرهنگي به جدول «گاهنگاری تطبیقی ایران و جهان» که كار آن توسط پژوهشگران بنیاد ایرانشناسی انجام شده و به شناخت قدمت باستانی ملتها و تقدم و تأخر آنها ميپردازد، اشاره كرد. در پايان آيت‌ا... سيدمحمد خامنه‌اي هرگونه تلاش در زمینه شناخت تاریخ و فرهنگ ایران‌زمين و ايران فرهنگي را خدمت به ملت و فرهنگ ایران و بشریت و از باقيات صالحات عنوان كرد.

همزمان با دهه ولایت صورت گرفت:
رونمایی از تارنمای بنیاد ایرانشناسی به زبان عربی

همچنين آیت‌ا... محمدعلي تسخیری؛ مشاور مقام معظم رهبری در امور جهان اسلام، پیشنهاد تحقیق و دقت نظر درباره انتخاب واژه‌ای مناسب در زبان عربی که مترادف و شایسته واژه «ایرانشناسی» و نشان دهنده وظیفه اصلی بنیاد ایرانشناسی باشد، را داد. ايشان همچنين شناخت تمدن و فرهنگ ایران را سبب‌ساز آشنایی با بخش شکوه‌مندی از تمدن والای اسلامی بیان كرد و آشنایی با انقلاب و رهبران بزرگ انقلاب اسلامی را حرکتی مقدس خواند، كه پیدایش جنبش «بیداری اسلامی در كشورهاي عربي» نيز حاصل خدمات جمهوری اسلامی ایران به جهان اسلام بوده است.

کلیه حقوق برای وب سایت بنیاد ایران شناسی محفوظ است. ©١٣٩5

نشانی: تهران، خیابان شیخ بهایی جنوبی،خیابان ایران شناسی،شهرک والفجر

طراحی و اجرا: اداره رایانه و فناوری اطلاعات